„Ezen a Földön mindannyian látogatók vagyunk - Ha elmegyünk, magunk után, ki tudja, mit hagyunk Tanítsuk meg gyermekeinknek a szeretet dalát - Ahány ember annyiféle csodálatos világ." Bródy János

2015. július 15., szerda

Dendrobium nobile - White

A Phalaenopsis orchideák után most először kaptam más típusú orchideát. Egy fehér Dendrobium Nobile orchidea tulajdonosa lehettem drága Férjem által, mellyel a születésnapomra lepett meg, az év elején. Ez a gyönyörű virág már rég lenyűgözött, de még lehetőség és alkalom sem adódott korábban, hogy közel kerüljünk egymáshoz.

Saját gyűjtemény

Saját gyűjtemény

Egyetlen vastag száron, szimmetrikusan növő húsos levelei között hozta csokrokban álló virágait. Érdekessége a növénynek, hogy míg a szár végig vastag, kb. 2-3 cm-es, addig az ültetőközeg közelében lévő szárrész vékony marad, mintegy 10-15 cm-es szakaszon.
Több hónapig virágzott, rendszeresen, hetente öntöztem, a páratartalom igényét úgy igyekeztem kielégíteni, hogy a közelében lévő virágokat spricceléssel párásítottam, illetve tálcára vizet tettem alá. Amíg virágzik, addig a virágait nem szabad spriccelni, mert hamarabb lehullanak. Tápoldatot is adtam neki két heti gyakorisággal. Igyekeztem minél több információnak utánaolvasni, hogy minél tovább megtarthassam ezt az orchideát, és a legjobb körülményeket biztosíthassak neki.
Az egyetlen vastag szár mellett két apró tőhajtás kezdemény látszódott, illetve két régebbi öregebb szárrész volt rajta visszavágva.

Saját gyűjtemény

Május elején még mindig virágzott, kb. fele virág még rajta volt a száron. Közben a kicsi hajtáskezdemények erőteljes növekedésnek indultak. A képen látható, hogy már a virágzó szár felénél tart az egyik hajtás.

Saját gyűjtemény

Június vége felé már lehullott az utolsó virág is és a két kis hajtásból ilyen szép nagy új szárak nőttek, vagyis itt még mindig csak növésben vannak. Közben az ültetőközegben megjelent egy újabb kis növényke is, melyet átültetés után külön ültettem. Áprilistól az öntözést továbbra is heti gyakorisággal folytattam, és a tápoldatozást kéthetente végeztem, de május vége felé már párásításként a növényt is spricceltem forralt vízzel.


Saját gyűjtemény

Íme a kis apró Dendrobium Nobile, ami külön nőtt a nagy hajtások mellett. Júniusban, mikor átültettem a tövet, akkor került ő is külön edénykébe. Ültetőközegnek többféle ajánlatot olvastam, volt ahol azt írták, hogy a Phalaenopsisnak való általános orchideaföld megfelel a Dendrobiumnak is, de több helyen, külföldi oldalakon is, azt olvastam, hogy az általános orchideaföld túl tömör, és a nedvességet nem ereszti át megfelelően, így a növény gyökereinél rothadást kezdeményezhet. Ekkor még tovább olvastam, és a növény eredeti ültetőközegét is megvizsgálva, arra jutottam, hogy a kókuszrost az egyik legmegfelelőbb az ültetőközeg alkotóelemei közül.
Továbbá, mivel a Dendrobium igényli a folyamatos nedves közeget is, a sphagnum moha lett a második fontos alkotóelem. Még hozzákevertem az orchideáknak ajánlott földből, s máris elkészült a Dendrobiumnak alkalmas ültetőközeg. A kicsi Dendrobiumot is ebbbe az ültetőközegbe helyeztem, és a mai napig él és virul. 

Saját gyűjtemény

Saját gyűjtemény

Úgy tapasztaltam, hogy a növény nagyon kedveli az ültetőközegét, az öntözés és a tápoldat gyakoriságát, valamint a párásítás mértékét, mert csodálatos nagy hajtásszárakkal ajándékozott meg. A fenti két képen látszik, hogy a két új hajtás már magasabb az első szárnál, a hosszabb szár már 60 cm-es, és megjelent egy negyedik hajtásszár is. :-) 
A cserepén keresztül látszik, hogy a gyökérzete is erősödik, növekszik. Én maradtam az átlátszó cserépnél, melyet kerámia kaspóba helyezek, mivel kezdő vagyok még az orchideákkal való gondoskodás terén, ezért szeretnék meggyőződni a gyökérzet egészsége felől is.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése